tisdag 28 maj 2013

Tisdag 28/5-2013

Vaknade av mig själv idag, för första gången av vad som känts som evigheter ^.^
Skönt att slippa väckas av väckarklocka.
Vaknade vid 9.44 och kände mig utvilad :)
Gick upp och rökte morgon ciggen med älskling.
Åt t om frukost x)

Meningen var att jag skulle träna med mamma idag, men har inge boendestöd den här veckan så hade en ledig morgon så jag åkte och tränade ensam istället.

Tränar på Itrim som är ett cirkelgym med olika stationer.
Man är 30 sekunder på varje station och efter 30 sekunder är det en röst som säger "Byt Station".
Deras grej är att man ska köra 3varv.
Idag körde jag nästan 2 varv. Jag har så dåligt tålamod och jag tycker att det blir tråkigt efter 1 varv. Men körde iallafall nästan 2 varv och är nöjd med mitt presterande.
Tog iallafall i så jag fick en astma attack XD Så fick lov att ta det lugnare :P
Trodde det skulle vara lite folk vid den tiden på dagen men det var ganska mycket folk, eller ja 4 st + jag.

Mindre folk vid halv 3 tiden så det är väll den tiden jag får gå dit då. Eller så får jag gå upp så jag är i träningslokalen klockan 10. Då lär det nog inte vara så mycket folk.

Gillar inte att träna när det är mycket folk för jag tror alla kollar på mig och dömer mig för hur jag ser ut när jag tränar eller dömer mig för mitt utseende och då tar jag inte i så mycket och får inte ut lika mycket av träningen som jag ska.

Är bunden till Itrim till årsskiftet. Ska byta då till gymmet som ligger 2 min från där jag bor som heter Puls och Träning (har för mig att det heter så) För då ska jag börja träna med älskling istället. Det kostar lika mycket som mitt itrim kort i månaden fast jag får träna vilken tid som helst som det har öppet. På itrim får jag bara träna fram till 15.00 på det kortet jag har. Och jag får inte träna på helgerna. Vilket suger för det är på helgerna jag har mest tid.
Puls och träning (osäker på namnet) ligger i samma hus där älskling bor oxå så då kan man träna när man är hemma hos honom oxå. Och på puls och träning får jag träna i vilken av deras lokaler jag vill och på Itrim med det kortet jag har får jag bara träna på 1 ställe.
Skulle hellre vilja träna på Itrim i Spånga för det är mindre folk där mitt på dagarna för det ligger inte så centralt i spånga. Men deras maskiner passar inte mig för jag kan inte ta ut rörelserna så mycket för är för kort :( Maskinerna på Brommaplan är nyare och bättre anpassade.
Jag och mamma fuskade och åkte till spånga och tränade en gång fast jag inte tillhörde Spånga. Och då upptäckte jag att jag hade svårt att träna på deras maskiner.

Anledningen till varför jag tränar nu är ju att första veckan i juli ska jag till Island och rida Islandshästar.
Och då vill jag inte ha så dålig kondition att jag får sådan träningsvärk att jag plågas resten av veckan.
Jag vill ju verkligen kunna njuta av allting då.

Ska bli så sjukt kul att åka dit :D
Det är stallet där mamma rider som ordnar resor dit varje sommar.
Först var det bara mamma som skulle åka, men sen tyckte mammas ridlärare att jag också skulle följa med för hon tyckte jag var så duktig på att rida.

Mamma åkte ju på en resa med pappa till Frankrike då jag fick rida istället för mamma. Fick rida 2 gånger i mammas ställe och en av gångerna hade jag ingen som kunde skjutsa mig. Mamma fixade så hennes ridlärare kom och hämtade mig och jag fick skjuts ut med henne(har för mig att jag skrev om det tidigare, orkar inte kolla xD)
Mammas ridlärare är  medryttare på en häst på det stallet som hon rider innan lektionen.
Den dagen när jag fick skjuts med henne fick jag testa att rida den hästen.
Fick en liten privatlektion innan den riktiga lektionen. Kände mig en aning speciell då :P
Hon är så otroligt snäll och när jag och mamma blev bjudna att komma till hennes jobb och mysa med föl kände jag mig också väldigt speciell ^^Inte alla som får det erbjudandet i gruppen liksom.

Hon är en jättebra ridlärare och ser verkligen allt. Bara under dom få gånger jag ridit med mammas grupp har jag lärt mig jättemycket.
Stallet som mamma rider i är ju ett stall med Islandshästar. Och jag är ju inte "inskolad" på islandshästar . utan på "vanliga" hästar. Utan jag har lärt mig allt eftersom.
Och nu till hösten ska jag börja i mammas grupp :D
Jag slutade ju rida på ridskola förra våren och sen bara följt med mamma då och då till hennes stall och ridit. Men nu har min kontakt på försäkringskassan sagt att dom är villiga att betala bidrag så jag kan ingå i en fast grupp i stallet :D Så det va min kontakt på försäkringskassan som fixade det hela.
I början var jag väll lite skeptisk till att ingå i en fast grupp för jag visste inte riktigt om jag ville fortsätta med ridning. Men nu tycker jag bara att det ska bli underbart :D
Och fått bidrag till gym kortet också så jag ska ha råd att träna.

Min kontakt på försäkringskassan är så underbar.
Hon fixar saker hit och dit för hon tycker att det är jätteviktigt att jag gör saker som jag mår bra av och att jag aktiverar mig. För hon kom in som min kontakt under en period då jag mådde väldigt dåligt och hon ger verkligen 100% i mitt fall och det är så skönt att ha en bra kontakt på försäkringskassan som t ex med bostadsbidraget så när det var dax att söka nytt så var det hon som skickade ansökningspapprena och inte jag som behövde jaga henne om att mitt bidrag snart har gått ut och att jag behövde nya ansökningspapper.

Just nu är alla mina kontaktpersoner inom myndigheterna bra kontakter. Har ju verkligen haft as dåliga kontakter inom soss. och min förra kontakt på försäkringskassan var inte alls så engagerad och hjälpsam som den jag har nu.

Aja tillbaka till dagen.

Efter träningen åkte jag hem och lämnade av träningsväskan hemma och kramade på älskling innan det var dax att sticka till Hässelbygård och möta min underbara sponsor i AA.

Nu är jag klar med steg 1 och steg 2. Och inne på mitt tredje steg :D

Jag har märkt ett stor skillnad i mitt mående sen jag slutade dricka.
Jag har mindre ångestfyllda perioder.
Jag är tryggare i mig själv och är mycket lugnare i mitt sätt att vara.
Visst mitt mående kan vara lite svajigt men jag mår mycket bättre nu än vad jag gjort på väldigt länge :D
Jag har bestämt att alkohol är verkligen ett avslutat kapitel i mitt liv. Jag vill aldrig mer dricka alkohol och jag kan säga det högt för mig själv och jag känner att jag verkligen menar det också.
Förrut sa jag att jag kommer börja dricka igen, jag hade satt upp en gräns på 1 år.
Men nu har jag släppt taget om alkoholen helt och jag känner till 100 % att jag inte behöver den i mitt liv.
Kommer fortfarande gå ut på krogen och kommer fortfarande festa som den galning jag är fast jag kommer inte dricka alkohol.

Känns så otroligt skönt att jag totalt släppt tanken på alkoholen.

Kommer fortsätta gå på beroende och ta antabus 3 ggr i veckan tills jag gått där i ett år. För vill vara totalt trygg att inte dricka. För det kan kanske komma perioder där jag faller och jag vet hur dålig jag blir om jag får i mig minsta lilla droppe alkohol med antabus i kroppen. Och jag vet att inte dricker på antabus.
Så har antabusen bara som en stöttande vägg tills jag totalt är stark.
Och man brukar vad jag hört gå på antabus i ett år.

Jag tror jag skulle klara mig utan antabus men faktiskt så litar jag inte än helt på mig själv.
Och jag vill ha tillbaka tilliten på mig själv helt innan jag slutar med antabus.
Det kan ju alltid komma tider då jag faller. och kommer det en sånt ögonblick då jag faller och inte har antabus innan jag är helt stark och litar på mig själv så finns risken för återfall och det vill jag ju verkligen inte. Bättre att gå på det säkra än det osäkra.


Aja tilbaka till dagen återigen.
När jag och min sponsor var klara för idag åkte jag hem och gick med älskling till hemköp och köpte energidricka. Vi gick och satte oss vid Mälaren och pratade en massa och hade en jätte mysig stund.
Vi hade en djup pratstund och det kändes jätte skönt att få prata ut om dåliga saker jag gjort under tiden alkoholen styrde mitt liv. Jag erkände för honom om att jag ljög en gång om hur mycket jag druckit på en fest och att jag hällde i mig alkohol bakom hans rygg.
Jag skäms så otroligt mycket över att jag ljugit, att jag lät alkoholen styra mig så totalt och jag är otroligt glad över att jag inte är styrd av alkoholen. Så glad att jag tog mig ur skiten.
Jag var ju verkligen påväg att förlora allt som betydde något i mitt liv.


Efter promenaden gick vi hem och jag började skriva på det här bogginlägget och ja.
ops skulle vart på ett aa möte nu men glömde bort tiden. Aja sånt händer och livet går inte under för att jag missar ett möte.

Tack alla ni som funnits och finns nu för mig nu och stöttar och hjälper mig <33
Ni är guld värda <3333


Blev ett väldigt långt inlägg ^^men aja ibland är min skrivarglädje brinnande och då blir det väldigt mycket text ^^ hehe

c ya
//Dorina

Inga kommentarer: