lördag 3 augusti 2013

Rep tid

Sitter i replokalen med mitt gamla band :)
Var med ifrån start då bandet bara var en liten tanke och en kul idé :)
Sen började vi införskaffa instrument och repade hemma hos en gemensam kompis till bandet och det var över en timmes resväg varje lördag för att repa.
Och innan alla hade stämt sina instrument så hade det oftast gått nästan 2 timmar.
Eftersom deg var ett litet rum och vi var då 5 pers i bandet så fick vi stämma en i taget och de andra gick ut och satte sig på en balkong och kedje rökte och pratade om allt och inget. Det blev en hel del tjafs innan vi bestämde att 1 i taget i rummet och stämma sitt instrument^^
Jag spelade ju trummor så varje gång vi kom dit så bar vi in trummorna från ett annat rum och jag satte ihop dom och sen var det mest vänta för min del.
Och jag hade aldrig spelat i band förr och inte spelat på säkert över 5 år^^ och satan vilket kaos det blev ^^ och minns så väl när alla var klara och vi skulle sätta igång och kommer på vad fan ska vi spela xD
Sen kom vi överens om en Marilyn manson låt:) och jag hade ingen aning om hur trummorna gick till den och satt och improviserade och fy fan vad hemskt det lät xD spelade totalt i otakt till de andra ^^
Sen kollade jag upp trummorna på youtube och minns hur jag satt med datorn vid sidan av trummorna hemma och kollade samtidigt som jag försökte härma ^^
Och sen trodde jag att jag lyckades få till det ganska bra men när vi väl satte ihop det med bandet spelade jag ändå otakt och fick pausa i mitt spelande för jag hörde inte dom andra xD
Tog ett tag och sen blev det bara bättre och bättre:)
Nu har vi replokal mer centralt då vår kompis skulle flytta så vi kunde inte vara kvar där.
Började att skriva egna låtar och till den första egenskrivna låten så hade jag jävligt svårt att komma på nått på trummor.
Har bara satt musik till text en gång förr och det var för det första en låt jag skrivit texten till och hade ett hum om hur jag ville att det skulle låta.
Och för det andra var det på piano och jag har spelat piano sen jag va 4 så kände mig lite mer säker på det.
Men tillslut bara dök det upp lite idéer i huvudet och även med hjälp av sångaren i bandet kom vi fram till en nice uppsättning på trummorna :)
Till de andra låtarna var det lättare för då tog jag bara lite från den och senare de låtarna som jag redan kommit på trummorna till och la även till helt nya saker också som jag tyckte passade till sången och de andra instrumenten:)
Om jag ska vara ärlig ville jag ha mer variation på spelet på trummorna men hittade inget som passade in i låten och det enda jag tyckte passade var lite enformigt men det fick duga så länge.
Kan ju alltid ändra senare men bara få nått som man kan ha som grund.

För ett tag sen så hoppade jag av bandet men är ändå med ofta på rep för fick ju med min nuvarande pojkvän i bandet och tycker gänget är roliga att umgås med så hänger med pojken när han repar och sitter och skriver och lyssnar när dom spelar och allmänt stortrivs :)
Anledningen till varför jag hoppade av var att jag var instabil i måendet och ny nykter och gillar inte att åka hem så sent på dygnet efter repet på en helg då det var mycket alkohol och fulla människor i rörelse på tuben och jag var väldigt rädd för återfall och hade mycket ångest på hemvägen för jag fick alkohol sug och är jag själv inte full så tyckte jag att fulla människor är obehagliga.
Nu när jag är stabilare och säker i min nykterhet så ser jag det som träning att följa med till repet och träna på att åka tunnelbanan hem där det kommer vara fylla. Och behöver inte känna dåligt samvete för bandet om jag inte har ork att komma på ett rep då jag inte känner mig stark och inte klarar av fulla människor på hemvägen.
Har jag ångest på vägen hem så blir min sömn sämst och då mår jag bara ännu mer psykiskt dåligt och ännu svagare för ev återfall som jag verkligen vill undvika.

Aja tänker suporta bandet genom att skriva texter som dom kan använda om dom vill :)
Nu orkar jag inte skriva mer så c ya
//Dorina

Inga kommentarer: